Byłam w błędzie, tak, ponieważ myślałam, że wszystkie kobiety na świecie już wiedzą, czym jest analiza kolorystyczna. Okazało się, ku mojemu dużemu zaskoczeniu, że wiele z nich nie ma o niej zielonego pojęcia. Ostatnio pewna kobieta, kiedy usłyszała czym się zajmuję skwitowała to słowami „a rozumiem, dobiera Pani kolory do wnętrz!?”. Moja mina była bezcenna.

Czy analiza kolorystyczna jest nam potrzebna?

Zdania są podzielone. Jedni uważają, że analiza kolorystyczna bardzo ogranicza kolorystykę w garderobie, że kobiety jej wynik traktują, jako wyrok i ograniczają kolorystykę ubrań tylko do paru barw. Ja uważam, że analiza kolorystyczna jest nieodłącznym elementem w procesie świadomego budowania wizerunku. To punkt wyjścia całego procesu zmiany, chociażby dlatego, że znając wynik analizy kolorystycznej, wiesz  ubrania w jakich kolorach odbierają Tobie blask, a jakie są spójne z Twoją urodą i ją podkreślają.

Trochę historii o kolorach

W codziennych rozmowach o kolorach używamy słów rozumianych intuicyjnie. Bardzo trudno jest wytłumaczyć czym jest kolor. Często mówimy o kolorach że są ciepłe i zimne, mówimy o kolorach ziemi, o barwach wiosny, jesieni, gamach, tonacjach itp. Można powiedzieć, że kolor to, powstałe przy użyciu fal świetlnych, subiektywne wrażenie odbierane przez nasz mózg.

Przez całe wieki wiedza o kolorze opierała się na obserwacji natury i doświadczeniach, a próby wytłumaczenia zjawiska na intuicji. Dopiero około 1704 r. Izaak Newton doszedł do wniosku, że dowolny kolor można uzyskać mieszając w różnych proporcjach zaledwie kilka tzw. kolorów pierwotnych (czerwony, niebieski i żółty), a w wydanym w 1704 r. dziele Optyka opublikował tzw. koło kolorów przedstawiające geometryczną zależność między kolorami prymarnymi (pierwotnymi) i ich pochodnymi. Zmieszanie kolorów żółtego i czerwonego daje kolor pomarańczowy, czerwonego i niebieskiego daje fiolet, a niebieskiego i żółtego daje kolor zielony.

1830 – Michel Eugene Chevreul rozbudował teorię Newtona, dodatkowo przełomowe okazało się odkrycie kontrastu.

.Kontrast symultaniczny Na ilustracji po lewej stronie środkowe prostokąty mają ten sam odcień szarości, ale górny widziany jest jako jaśniejszy od dolnego, ponieważ rozjaśnia go „optycznie” sąsiedztwo ciemnego tła, a dolny jest przez jaśniejsze tło przyciemniony. Ta sama zależność działa z kolorami naszych ubrań i odcieniem naszej skóry.

Na ilustracji z czerwonymi kwadratami oko ludzkie nie wychwytuje wyraźniej różnicy między kolorami górnej pary kwadratów, natomiast różnica między kolorami tych samych, ale sąsiadujących bezpośrednio kwadratów jest wyraźna.

W latach 1898-1905 amerykański malarz i nauczyciel sztuki Albert Munsell opracował system kolorów (munsell Color System) składający się z przestrzennego modelu.

Przestrzeń kolorów Musella ma trzy wymiary: barwa (hue), nasycenie (chroma) i jasność (value). W analizie kolorystycznej analogicznie każdy kolor ma 3 atrybuty: odcień (hue) – temperatura, walor (value) związany jest ze stopniem w jakim dana barwa zbliża się do bieli lub czerni – jasny/ciemny, chromatyczność (chroma) czystość.

Johannes Ittem- malarz artysta – podzielił harmonizujące ze sobą grupy kolorów, zgodnie z występującymi w naturze porami roku. I tak powstały 4 podstawowe typy kolorystyczne – wiosna, jesień, lato i zima.

Klasyczny system analizy kolorystycznej

składa się  z 4 pór roku: wiosna, lato, jesień, zima. Ten system był bardzo uproszczony, ale  uwzględniał 3 podstawowe atrybuty kolorów. Podział ten był jednak niedoskonały bowiem,  w ramach jednego typu znajdują się skrajnie różne urody. Uznano, że podział ten jest niewystarczający i podzielono 4 pory roku na grupy tonalne, w których każda pora roku składa się z trzech podtypów.

Razem mamy ich dwanaście:

  • Wiosna – jasna, ciepła, czysta,
  • Lato – jasne, chłodne, zgaszone,
  • Jesień – ciepła, ciemna, zgaszona,
  • Zima – chłodna, ciemna, czysta.

Analiza kolorystyczna w systemie 12 pór roku

Zadaniem doświadczonego kolorysty jest odpowiednie określenie 3 atrybutów urody klientki. Ich kolejność nie jest przypisana przypadkowo:

I atrybut – najważniejszy  tzw. key kolor characteristic determinuje aż 75% Twojego wyglądu.

II atrybut charakteryzuje 20% Twojej urody.

III atrybut charakteryzuje 5% Twojej urody.

Posłużmy się przykładem Kontrastowej Wiosny – jej atrybuty w kolejności: czysta (kontrastowa) ciepła i jasna. Co nam to mówi? Że kolory kontrastowej wiosny powinny być przede wszystkim wysoko chromatyczne, o ciepłym odcieniu, jasne.

Jak wygląda usługa analizy kolorystycznej

Wykonując analizę kolorystyczną używam obecnie najlepszych na rynku, profesjonalnych akcesoriów są to:

  • Ramy kolorystyczne.
  • Chusty garderobiane (ponad 120 odcieni barw), przykładam je do twarzy klientki i sprawdzam, jaka jest reakcja skóry na dany kolor. A reakcje są przeróżne. Tak samo jak przeróżne są typy urody. Pamiętajmy że 12 typów to tylko wskazówka. Nie pracuję na gotowych kartonikach – paletach, ponieważ nawet dwa te same typy kolorystyczne mogą mieć różne odcienie tych samych kolorów w swojej palecie.

Tak naprawdę, są kolory których odcień, walor, chromatyczność będą powodowały, że twarz stanie się szara bądź żółta, uwydatnią się sińce pod oczami, zmieni się kolor ust na bardziej blady, chory, zaczerwienienia i niedoskonałości skóry będą bardziej widoczne. Jeśli kolorysta źle zdefiniuje typ kolorystyczny może dodać klientce lat.

  • Kuponiki, z których tworzę spersonalizowaną paletkę barw dobranych tylko i wyłącznie do urody danej klientki.
  • Pasma włosów.

Każde zmęczenie, przeziębienie może negatywnie wpłynąć na wynik analizy kolorystycznej. Przed analizą kolorystyczną lepiej nie wykonywać zabiegów kosmetycznych. Wystarczy, oczyścić twarz, bądź, jeśli na co dzień lubisz siebie w makijażu, zrobić delikatny makijaż odpowiednio dopasowanym do koloru cery podkładem.  

Jakie korzyści daje analiza kolorystyczna

  1. Oszczędność czasu na dojazd – ponieważ to ja dojeżdżam do klientek (do 50 km dojazd w cenie usługi). Posiadam lustro z odpowiednim oświetleniem. Tylko przy najbardziej neutralnym świetle wykonuję analizę kolorystyczną. Podkreślam – światło dzienne nie jest odpowiednie, ponieważ w zależności od pory dnia i roku ma albo ciepłą, albo chłodną dominantę. Przekłamuje kolory tak urody klientki, jak i chust na których pracuję. Specjalistyczne żarówki mają najbardziej neutralną barwę światła dziennego. Analizę bez takiego oświetlenia  mogę zrobić na warsztatach podczas, których pokazuję na czym polega usługa analizy kolorystycznej, a nie wykonując profesjonalną usługę klientce.
  2. Lookbook  – książka w formacie pdf ze wskazówkami odnośnie wiodącego typu kolorystycznego (tak, wiodącego ponieważ, tak jak napisałam 12 typów to w dalszym ciągu tylko wskazówka dla kolorysty).
  3. Paletę 38 kolorów, którą klientki noszą sobą idąc na zakupy. Przyznam szczerze, że te paletki robią furorę. Dlaczego? Dzięki nim już nigdy nie kupisz ubrań w niewłaściwym kolorze. Paletka, nie jest wyrocznią, uczę Cię jak z niej korzystać. Oszczędzasz w ten sposób czas (omijasz w sklepie ubrania w kolorach, które absolutnie nie pasują do Twojego typu urody) i co oczywiste oszczędzasz pieniądze, bo nie kupujesz ubrań w kolorach, które Tobie nie służą.

Dzięki analizie kolorystycznej możesz wreszcie cieszyć się garderobą, w której ubrania pasują do siebie i do Ciebie. Jesteś szczęśliwą posiadaczką ubrań w kolorach, które podkreślają Twoją urodę, piękne oczy, kolor ust. Twoja indywidualna paleta barw sprawia, że skóra wygląda promiennie. Wzbudzasz zachwyt. Całość Twoich stylizacji jest spójna i harmonijna.

Leave a comment

Messenger

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie Szczegóły

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close